A több éve elhanyagolt dunabogdányi Fácános út és annak folytatása, már köztudott. Nem meglepetés az sem, hogy nem épülnek árkok, vízelvezetők, járdák, útszegélyek, s ez az egész falura vonatkozik. Ez itt Dunabogdány!
1.RÉSZ
itt találjátok: https://www.facebook.com/dunabogdanyihegylakokegyesulete/photos/a.300159720937366/679009939719007/
2. RÉSZ
Hallhattuk párszor a polgármester úr szájából is az üdülő-övezet kifejezést erre a területre (helyieknek “Fácános”) és most a képviselők is egyhangúlag szavazták le az út állagmegóvását a 2020.09.17-i ülésükön nagy egyetértésben.
A történet rég kezdődött, a Fácános régen még külterület volt, az aszfaltos utat a telektulajdonosok építették. Majd bevonatta a területet Schuszter József akkori polgármester, így LKE, azaz Kertvárosi Lakóövezet lett minden terület, azaz ugyanolyan besorolás, mint a falu belterületének 90%-a. Ezzel több, mint 300 ingatlan került Dunabogdány belterületéhez, melyeknek így adózniuk is kell. Az adózása az üdülőknek módosult, s ezen ingatlantulajdonosok dupla díjfizetést élveznek Bogdányban. Azóta persze sok év telt el, számos normál lakóingatlan épült, melyek megkapták a lakhatást is. Az út és a terület karbantartása azonban nem az Önkormányzat kegyeltje. Ami a hegyen a faluhoz köthető jó dolog az a hókotrás, mely tényleg sok problémától óvja meg az itt lakókat.
A 10-30 cm mély kráterek, a 210 cm széles egynyomsávos út, mely szegély nélküli, olykor 20% feletti meredekséggel, a súlykorlátozás elvetése mind nehezítő tényező. A sokáig elmaradt kátyúzás sok problémát okoz a normál úthasználatban. A tarthatatlanná vált kátyúkat a Dunabogdányi Hegylakók Egyesülete az itt lakók támogatásával oldotta meg az elmúlt 5 évben, így eddig 5.000.000.Ft-ot költöttek kátyúzásra, s saját kezűleg az egész hegyen az árkokat (ahol van) tisztítják és karbantartják. Talán épp 2020 volt az az év, amikor a „Faluüzemeltetés” először jött fel levágni a füvet, s idén 2-3db fél négyzetméteres kátyút is bepacsmagoltak.
A videón látszik, hogy a megsüllyedt út miatt a helyiek a szélekre teszik ki kerekeiket. Mivel nincs szegély, így az útnak nincs tartása, vízelvezetésről természetesen itt sem beszélhetünk. A megsűllyedt domború útfelület problémája a hókotrás, emiatt a tolólap nem ér le mindkét keréknyomba, s saját tolólapos kvaddal oldja meg a hegyen a használhatóbb közlekedést a közösség. Erről az útról 25 ingatlan közelíthető meg. Kerülő út nincs. Állandó lakók száma 8.
De mi is történik itt?
A több éve regnáló polgármester ígér, majd épp, még pénz is lenne a megóvásra, de a képviselő-testület egyhangúlag leszavazza a gyors beavatkozást.
Tervezni szeretnének többen 6 képviselői év után először. Tervezni egy olyan faluban, ahol a vízelvezetést nemhogy figyelmen kívül hagyták, hanem engedték betemetni az ingatlantulajdonosok által, ahol az újonnan átadott Ady Endre utcára vezeti ki több ott lakó az esővizet a háztetőről, ahol a tervnélküliség mindenhol jelen van. Ahol egy autóajándékozásra nem kell terv, de egy kátyúzásra mindenképp.
De majd jön egy tervezőcsapat, akik felmérik a hiányokat pár millióért, s bevörösözik azt a 36 km-t, ahol nincs árok, besárgázzák azt a 4000 m2-t, ahol kátyúzni kell, bezöldezik azt a 6000 nm-t, ahol aszfaltozásra van szükség, belilázzák, ahol nincs járda, majd a tervet átadják és lehet kezdeni a 1,7 milliárdos beruházást apránként, hiszen erre épp 7.000.000 Ft áll rendelkezésre.
Közben persze telnek a hónapok, még terv sincs, még a tervezés terve sincs meg, de jön a tél, s meglátjuk tavasszal mennyivel több pénzből lehet megóvni az utakat.
Az Önkormányzati ülést itt megnézhetjük:
Érdemes megnézni az elfogulatlanságot is.
S, hogy miért vagyunk szomorúak?
Nem, nem amiatt, mert tervezni akarnak!
A probléma a tenni akarás hiányában van. Ha megnézzük a ülést, látható, hogy szavazás nem történt! Tehát a látszatra sem ad a képviselői ülés, érdemi döntések nem születnek, s ahogy szokták mondani:
Mi itt a hivatalban nem dolgozunk, hanem ügyeket intézünk.
Aki a versenyszférában dolgozik, talán ők látják ezt nagyon tisztán, hiszen csak az nevezhető jó projectnek, ami meg is valósul eredményesen. A produktum nélküli munka, nem más mint veszteség.
Természetesen az ittlakók, mivel nem számíthatnak egyáltalán a Képviselők támogatására, ezen krátereket cementtel és sóderrel befoltozták Önköltségen, s talán, ha jó lesz a tél, úgy tavaszig kihúzza.
Várjuk a sárgázást és a zöldezést. Várjuk az árkok és szegélyek terveit szerte a faluban. Várjuk a vízelvezetések megoldását, a kátyúzást, ahol erre szükség van.
A látható Önkormányzati gyűlés óta 6 hét telt el, s semmi nem történt, ezen ne lepődjön meg senki, így megy ez bogdányban!
DHE
lábjegyzet:
Az Önkormányzat ALAP feladatai közé tartozik a tulajdonában lévő utak karbantartása.
Ehhez egy kis segítséget nyújtunk, hogy meg tudjon felelni a jogszabályoknak mihamarabb az Önkormányzat:
13. § (1) * A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen:
2. településüzemeltetés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása);
– a helyi közút tulajdonosa a községi, fővárosi, kerületi (a továbbiakban: települési) önkormányzat,
– a helyi közút kezelője a települési önkormányzat;
a) igazgatási jellegű feladatok,
b) üzemeltetés,
c) fenntartás,
d) ellenőrzés és vizsgálat.
a) helyi közút: a települési önkormányzat tulajdonában levő közút;
b) üzemeltetés: a közúti forgalom biztonságos és kultúrált lebonyolítását, a közutak biztonságos használatát elősegítő rendszeres, illetve eseti közútkezelői beavatkozások összessége;
c) fenntartás: a forgalmi igénybevételből és az időjárási, valamint egyéb természeti hatásokból származó természetes leromlás ellensúlyozásához szükséges tevékenységek ellátása, amely alkalmas a meglevő közutak állagának megóvására;
d) ellenőrzés és vizsgálat: a közutak szakszerű felügyelete a közútkezelési szolgáltatási osztálynak megfelelően meghatározott gyakorisággal;
A Kkt. értelmében a közút kezelője köteles gondoskodni arról, hogy a közút a biztonságos közlekedésre alkalmas, közvetlen környezete pedig esztétikus és kulturált legyen.Ennek érdekében:
– a helyi közutakat a közút kezelőjének közlekedésre alkalmas állapotban kell tartania;
– a közút kezelője a helyi közútnak a forgalombiztonságra veszélyes megrongálódását köteles haladéktalanul kijavítani, vagy a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani;
– a közút kezelőjének a helyi közutakat tisztán kell tartania. (A közút tisztántartása magában foglalja a közút tisztítását – ideértve a hulladék eltávolítását is -, a közútról a hó eltakarítását, továbbá az út síkossága elleni védekezést.
A téli időjárásnak a – forgalombiztonságot veszélyeztető – hatásait mérsékelni kell.
A közútról a hó eltakarítása és az út síkossága elleni védekezés a helyi közutakon (ideértve a kerékpárutakat, valamint a gyalog- és kerékpárutakat is), továbbá az ingatlanhoz nem csatlakozó burkolt járdán, a gyalogúton, a lépcsőn, a lejtőn és a sétányon a települési önkormányzat feladata.
A közút forgalmi rendjének kialakítását a forgalmi körülmények vagy a baleseti helyzet jelentősebb változása esetén, de legalább 5 évenként a vonatkozó jogszabály * (20/1984. (XII. 21.) KM rendelet. 2. § * (1) Az utak forgalmának szabályozása – a 3. §-ban foglalt kivételekkel -, valamint a közúti jelzések elhelyezése, fenntartása, üzemeltetése és eltávolítása a (2)-(10) bekezdésben meghatározott kiegészítésekkel és kivételekkel az út kezelőjének * a feladata.) szerint felül kell vizsgálni.
a) Az útpadkán, az árokban, továbbá a közút határán belüli területen (ideértve a földút területét is) a forgalom biztonságát zavaró növényzetet el kell távolítani.
A vízelvezető rendszer folyamatos működését a közút kezelőjének a következő módon kell biztosítania:
a) A forgalmat veszélyeztető vizeket a lehetséges legrövidebb időn belül el kell vezetni.
b) Csatornázatlan területen az úttest megfelelő víztelenítése érdekében az útpadkát, az útárkot és átereszeit tisztán kell tartani.
A közutak üzemeltetésével kapcsolatban általános ügyeleti és/vagy készenléti szolgálatot kell szervezni és működtetni. A közútkezelő rendkívüli időjárási körülmények esetén, illetve télen rendkívüli szolgálatot rendelhet el.
Az útellenőrzést meghatározott útvonalon, tervszerűen kell végezni. Az útellenőrzés rendjét az útellenőrzés gyakorisága és az útellenőr intézkedési kötelességei határozzák meg.
A földutak járhatóságáról a forgalmi viszonyoknak, a talaj adottságának és az időjárásnak megfelelően kell gondoskodni. A földutak fenntartását, a csapadékos időjárás elmúltával tavasszal, a talaj részleges kiszáradása után célszerű elvégezni. A földutak járófelületét, a profil kialakítását évente kétszer rendezni kell. A földutak fő hibái a gödrösödés, az elsárosodás, amelyet a nem megfelelő talajszerkezet javításával az útfelület egyenletessé tételével, megfelelő oldaleséssel és a csapadékvíz elvezetésének megoldásával lehet megszüntetni.