Révbe értünk!
Ugyan a Fácános utcát nem aszfaltozzák újra, de a 30 tonna feletti járművek ki lettek tiltva Dunabogdányból!
Mit is jelent ez?
VISSZATEKINTÉS
A Dunabogdányi Hegylakók Egyesülete aggasztónak találja, hogy a magánpénzből épült Fácános utca, mely 2km hosszú, sajnos megfelelő alapokkal nem rendelkezik, nincs járda sem korlát, sőt a meredeksége 20% feletti egynyomsávos utca nem korlátozza a nagy járművek felhajtását.
Évről évre az egyesület 1MFt-ot költ a kátyúzásra, de ez az állagmegóvásra is kevés.
Jelenleg 12,5 tonna felett engedélyköteles, mely szimbolikus pár ezer forintos tétel.
TÉNYEK
Összehasonlításként egy Volkswagen Transporter 2,5 tonna, egy szippantós autó megrakodva 14 tonna, s a legkisebb pumpás betonkeverő megrakodva 37 tonna.
2019 tavaszán egy 20 tonna körüli ELMÜ autó törte fel közel 1000nm nagyságban mozaikra a Fácános utcát. Ez négyzetméterenként 13500Ft lenne kátyúztatni, azaz 13.500.000Ft! Nyílván ezt az ELMÜ torkán nem lehet letolni, hiszen nekik nincs bejelentési kötelességük sem, bár nem lakossági hiba elhárítása miatt szálltak ki.
Az út több helyen beszakadt, melyet az Önkormányzatnak kellett soron kívül aszfaltoztatni.
JAVASLATUNK
A megoldás vagy az út felújítása, mely nagyságrendileg 70MFt, vagy a súlykorlátozás.
Mivel az Önkormányzatnak nincs erre pénze, sem egyesületünknek így a súlykorlátozást preferálta egyesületünk, mely 2 tételből állt.
- 30 tonna felett legyen tilos a behajtás, mivel az út technikailag alkalmatlan ezen súly feletti járművek fogadására
- A jelenlegi 12,5 tonnás engedélykérést vigyük le 6 tonnára.
ÖNKORMÁNYZAT
Mivel az út az Önkormányzat tulajdonában van, hiszen a Kutya-hegy ugyanolyan belterület lett, mint a falu bármely része, így az út tulajdonosa tehet csak hivatalos lépéseket.
MEGOLDÁS
Közmeghallgatás után a Településfejlesztési bizottság Rácz Balázs és Potássy Anna vezetésével felülvizsgálta kérésünket és az alábbi döntés született 2019 december 9-én az Önkormányzat részéről:
- Dunabogdány egész területén tilos 30 tonna feletti közlekedés
Ez nem azt jelenti, hogy nem hajthat be senki 30 tonna felett, hanem azt, hogy a 30 tonna feletti járművek egyedi behajtási engedélyt kell kérniük.
Ez azt jelenti, hogy megvizsgálják az úthosszt, amit használni fog a nehézgépjármű, illetve megvizsgálják az út állapotát és a használat rendszerességét, s eszerint adja az Önkormányzat a díjszabást.
Ha valaki bliccel azt elrettentően magas bírsággal sújtja az Önkormányzat.
- Az út nyilvánvalóan romlik, s az ott-élők komfortérzete is párhuzamosan romlik.
- Másfelől a fejlődést nem gátolná az Önkormányzat.
Az ebből befolyó összegeket ténylegesen a javítási munkákra költi az Önkormányzat. Nyilvánvalóan ez nem lesz arányban az amortizációval, de egy lépés afelé, hogy óvjuk közös tulajdonunkat, s ezt egy építkezésnél az építkezési technológia megválasztásánál is figyelembe kell venni.
VÉGEZETÜL
Ezt a megoldás igen sok település alkalmazza.
Tudjuk kérésünk nem ment át, de egy lépéssel előrébb vagyunk a közutak megóvása felé!
Kis videón látható, hallható az Önkormányzat vitája és szavazása fél órában.
KÖSZÖNJÜK
Ez ugyan egy lépés volt, de köszönjük az utánajárást és a konkrét lépéseket az Önkormányzat képviselő testületétől, mely végül egyhangúan szavazott a felterjesztett megoldására az ügynek.
Külön köszönet Potássy Anna és Rácz Balázs munkájának, hiszen az érdemi munkát ők végezték a Településfejlesztési bizottsággal!
TOVÁBBI LÉPÉSE EGYESÜLETÜNKNEK
Mivel ez egy rész-siker, így a Fácános utcát technikailag felülvizsgáltatjuk, mely megállapítja objektíven az út teherbírását. A mért és számolt adat már jó támpont lehet a sorompótól megállapítani az út biztonságos használatát. Ha a mért és számolt adat birtokában az Önkormányzat nem tesz behajtási tiltást, onnan egyértelmű lesz a kockázatvállalása és a felelősségvállalása is.
Véleményünk szerint egy előre számolható amortizáció és előre lefektetett szabályok vonatkoznak az Önkormányzat útjaira is, az Önkormányzat anyagi lehetőségei pedig nem teszik lehetővé egy esetleges útbeszakadás és útmegerősítés milliós tételeit előre nem tervezve.
Kis videón látható, hallható az Önkormányzati ülés vitája és szavazása fél órában, de ezt megelőzően a Település fejlesztési bizottság dolgozott a javaslaton, ami a videón nem látható.